Søg efter produkter

close

Organizing

Nytårsfortsæt: 6 gode vaner

Hvad er dit nytårsfortsæt? Kunne du godt tænke dig, at spise sundere, at bruge mere tid på din hobby, bruge mere tid med familien? Måske kunne du godt tænke dig, at blive mere organiseret? Nytårsfortsæt er jo ofte et ønske, man har til, hvordan man kan blive den bedste version af sig selv – og hvis du spørger os, mener vi, at organisering uden tvivl kan hjælpe med at bringe det bedste frem i os. “Hvordan det?” spørger du. Organisering kan give os mere headspace, når hjemmet er tilpasset vores hverdag med gode systemer.

At blive mere organiseret er faktisk på top 5, når det gælder folks nytårsfortsæt. Men hvordan kommer man lige i gang? Team Organized har har samlet vores bedste bud på, hvilke ting du kan gøre i hverdagen, der hjælper dig med at leve mere organiseret.

Læs med og lær, hvilke nemme tiltag, der kan give dig nye gode vaner i det nye år.

Hvordan bliver man mere organiseret?

Der er flere måder, hvorpå man kan blive organiseret. Vores organiseringseksperter har samlet deres 6 bedste vaner, som gør det nemt at komme i gang. Er du en hårdkogt organizer, der allerede lever organiseret, så kan der alligevel være en masse inspiration at hente. Frem for at tænke på nytårsfortsæt som en utopi eller drastisk ændring i dit liv, så tag i stedet små men sikre skridt. På den måde ender du ikke med at gøre alt for meget i starten og køre træt i det. Vores 6 nye gode vaner kan også ses som gode huskeregler eller små justeringer til din hverdag. På den måde er du bedre klædt på, hvis du godt kunne tænke dig at blive mere organiseret. De 6 gode vaner er lavet så du blot kan fokusere på en ny vane hver uge. Når du er nået igennem alle seks, så kan du blot tage nummer 1 igen – sådan forbliver du organiseret.

1. Nytårsfortsæt: I år vil jeg holde orden i mit køleskab

Et godt sted at starte de nye gode vaner er i køkkenet. Måske du allerede har kigget lidt på eksempelvis Instagram, hvor køleskabsorganisering er vældig populært. Køleskabet er nemlig et lille og rimelig afgrænset område. Det er derfor et godt sted at starte. Køleskabet er et sted, hvor organiseringens effekt især kan mærkes. Du får nemlig meget mere overblik over, hvad der faktisk gemmer sig derinde og hvor. Det er jo et velbesøgt skab, og måske endda det skab, der bliver åbnet mest derhjemme. Et mere organiseret køleskab vil derfor kunne mærkes hver dag, når det er ved at være tid til aftensmad. Vil du gerne organisere dit køleskab, men ved du ikke helt, hvor du skal begynde? Så se vores video herunder, hvor vores organiseringsekspert Sabina gennemgår trinene sammen med dig. Du kan også læse blogindlægget: “Organisér køleskabet: Køleskabsorganisering der virker”.

2. Nytårsfortsæt: I år vil jeg rydde op i garderoben

Kender du det, hvor du åbner garderobeskabet og bliver mødt af bunker af tøj, som du ikke får brugt? Måske har du lige fået en masse i julegave, som du har svært at finde plads til. Ofte gemmer vi ret meget tøj, som vi faktisk ikke bruger. Det fylder meget i garderoben, og det tager en masse plads fra det tøj, som vi faktisk går med. Et overfyldt garderobeskab kan give dig en rodet fornemmelse af aldrig at kunne finde noget særligt nemt. Den bedste måde at komme det til livs på er ved at declutter garderoben. På den måde skaber du plads til det, som du faktisk gider at have på. Er du ikke helt stærk i at sortere fra, så kommer der her fire nemme huskeregler til declutteringen.

Sortér det fra, der ikke længere passer

De der jeans, som du har gemt i syv år i håbet om, at de en dag vil passe igen. De kan sikkert passe en anden, og så kan du få plads til ikke at skulle gå bukseløs ud af døren om morgenen. Der er uden tvivl håb og drømme forbundet med tøj, der ikke længere passer, men der er også stor glæde i et par nye jeans, der bare sidder helt som de skal. Find mere inspiration til garderobeorganisering i vores blogindlæg: “Organisér garderoben: Hvordan folder man bukser?

Donér børnetøj, der ikke længere er i brug

Har I fået de børn, I gerne vil have, og er der ikke udsigter til flere små størrelser. Børnetøj har det også med at fylde en del i garderoben, og man ender med at gemme det fordi det er hyggeligt og sentimentalt. Det er selvfølgelig også dejligt at gemme en sparkedragt eller to, men du har sikkert venner og familie med små børn, der også vil blive glade for at kunne arve noget af det.

Reparer det, der er i stykker

Har du tøj, der er gået i stykker, og som du har lagt til side. Så er det tid til at reparere det. Kan du ikke det, så er der jo heller ingen grund til at gemme det. Så kan det godt smides ud som tekstilaffald.

Pak det væk, der ikke er i sæson

Ønsker du mere plads i din garderobe, så kan du lave en seasonal wardrobe. En seasonal wardrobe er en garderobe, der er afstemt årstiden. Der indgår to pladser i en seasonal wardrobe: det der er fremme og det der er venter på at det skal i brug. Meningen er, at det tøj, som bliver brugt ligger fremme, så det er lige til at få fat i, da det, der ikke er i brug, ligger et andet sted.

3. Nytårsfortsæt: I år vil jeg give alting et hjem

Hvis ting ikke har en fast plads, så ender de ofte med at være alverdens andre steder. Tænk bare på fjernbetjeningen, pungen, nøglerne og måske den taske, som du altid har med dig. Har de en fast plads derhjemme, eller er de blevet til nomader, der vandrer rundt i hele hjemmet? En fast plads er faktisk også nøglen til at undgå rod. Rod er nemlig, når ting ikke ligger på deres plads – men hvordan kan de det, hvis de ikke har en. Derfor er det tredje nytårsfortsæt, at finde pladser til alting. Det kan sagtens bare være en bakke i entreen, hvor nøgler og pung kan ligge samt en taskekrog i entreskabet. Tænk bare på det som i værkstedet, hvor al værktøjet hænger på en væg, og der er tegnet en streg rundt om eksempelvis hammeren, saven med videre. På den måde kan man altid se, hvor man kan finde sine ting og hvor de skal hen igen bagefter.

4. Nytårsfortsæt: I år vil jeg få styr på køkkenskufferne

Det fjerde nytårsfortsæt er at få styr på køkkenskufferne. Hvordan gør man det? Vores organiseringseksperter sørger altid for at inddele skuffer, når de er i gang. Inddeling hjælper nemlig med at skabe et system, hvor tingene altid ligger på deres faste pladser. Ved du ikke helt, hvordan du skal inddele din skuffe, så se med her:

 

 

I vores organiseringsunivers finder du derfor et stort udvalg af skuffekasser. Det er som et puslespil, der bare venter på at vise dig det endelige billede: en velorganiseret køkkenskuffe (eller skrivebordsskuffe, badeværelsesskuffe – altså lige hvor du mangler dem). Skuffer er faktisk utrolig nemme at inddele med kasser, og det giver dig også et smart resultat. Du får udnyttet hele skuffens størrelse og derudover kan du vælge den størrelse af rum, som passer til dig. Til de dybe køkkenskuffer kan almindelige plastkasser bruges som skuffekasser, der kan skabe orden i sølvpapir, køkkenredskaber og lignende. Du kan selvfølgelige også vælge skuffeinddelere til skuffen med madkasser til skoletasken. Velorganiserede køkkenskuffer hjælper dig nemlig med at få en mere rolig og behagelig morgen, når eksempelvis madpakkerne bliver smurt.

5. Nytårsfortsæt: I år vil jeg sørge for at alting bliver brugt og er i system på badeværelset

Vi har allerede været lidt inde på, hvordan det giver mere ro og headspace at få ryddet ud, så de ting, der er i hjemmet faktisk er dem, som er i brug. I badeværelset skal der faktisk skiftes ud ret jævnligt, da plejeprodukter ikke kan holde sig for evigt. Det er nemlig ikke kun i køkkenet, at man finder udløbsdatoer. Måske kender du allerede det lille symbol på bagsiden af mascaraen, der forestiller en krukke, hvor der står 3M i. Det betyder, at den kan holde sig tre måneder fra at du åbner den. Det femte nyåtsfortsæt (og altså gode vane) er derfor at gennemgå badeværelset. Her kan du med fordel anvende Organized-metoden.

Tag alting ud og læg det frem

Tøm alle skabe og skuffer, og læg det hele frem på et bord eller gulvet, så du har overblik over det hele.

Sortér det fra, der ikke længere er i brug

Nu er det på tide at gennemgå, hvilke ting, der faktisk er blevet for gamle eller måske bare ikke bliver brugt længere. Det kunne eksempelvis være det skægplejesæt, som ikke længere plejer noget, da din kæreste valgte at glatbarberet bare var det bedste look for ham.

Inddel i kategorier

Nu har du fået skåret ind til benet: Hvad bliver brugt, og skal derfor blive. Inddel det i kategorier som eksempelvis: makeup, makeupfjerning, hudpleje, vatpinde og andre hverdagsting, backstock og lignende.

Find den rette opbevaring

Du er heldigvis i kyndige hænder. Vores organiseringseksperter har samlet et skønt sortiment af opbevaringsløsninger, der passer i ethvert hjem. Du kan derfor finde den helt rette badeværelse opbevaring i vores organiseringsunivers.

Inddel i zoner og sæt labels på

Nu er du kommet til det sidste trin på badeværelset. Sæt dine nyorganiserede kasser op på hylderne, ind i skabet eller i skufferne i zoner, der passer til de kategorier, som du lavede tidligere. Her kan du også tilføje labels, så det er nemt at finde rundt. Du kan jo også med fordel sætte udløbsdato labels på kosmetik og hudpleje, så du altid kan se, hvornår mascaraen skal skiftes ud. Find meget mere badeværelsesinspiration i vores blogindlæg: “Lækker badeværelse inspiration – skab mere plads på badeværelset med Organized

6. Nytårsfortsæt: I år vil jeg sætte labels på

Den sidste gode vane, som kommer til at gøre dit nye år mere organiseret og nemmere at finde rundt i er labels. Labels er nemlig en god måde, hvorpå du kan skabe mere overblik over dine systemer, så det er nemt at finde rundt. Tænk bare på depotrummet eller bryggerset, hvor opbevaringen skjuler indhold som overtøj til vinter, ekstra dyner, værktøj og lignende. Her er det en fordel med etiketter, så du ved præcis, hvilken kasse du skal finde eksempelvis børnenes vinterstøvler. Det bliver også nemmere for resten af husstanden at finde rundt, når der er et lille skilt, der fortæller præcist, hvor tingene er (og så er der ingen undskyldning for ikke at lægge det på plads heller). Labels kan altså hjælpe dig med at undgå forvirring derhjemme, give dig mere overblik samt gøre systemerne tilgængelige for alle.

TIP: På børneværelset kan du med fordel tegne billeder på de labels, der sættes på kasserne, hvis dit barn endnu ikke kan læse. Det er også en hyggelig aktivitet, som I kan lave sammen.

Føler du dig inspireret

Nyt år - nye vaner?

Er du blevet inspireret til at komme i gang med de nye gode vaner? Måske har du blod på tanden, og vil gerne afprøve mere organisering? Find alle vores guides, tips og tricks samt inspiration til organiseringsfester på vores blog. Du kan også tjekke vores Instagram ud, hvor vi deler skønne videoer og billeder, der kilder din indre organizer.

God organiseringslyst!