Søg efter produkter

close

How to

Digital decluttering: 3 tips til orden på telefon og computer

“Skal man rydde op på sin computer eller mobil? Der er jo masser af plads??” Hvis du spørger Team Organized, er svaret et rungende: Ja! For selvom du har plads, ville du vel heller ikke fylde hver centimeter af dit køkken med ting, du ikke bruger. Her får du vores bedste tips til digital decluttering.

Rod opstår ret nemt på både mobiler og computere – men til forskel fra vores fysiske rum, som f.eks. køkken og stue, er det meget nemmere at ignorere det digitale rod. Og derfor får man ofte udskydt oprydningen igen og igen, men åh! Det giver altså bare ro at får gennemorganiseret billeder, filer, beskeder, apps og så videre, så man ikke bliver helt lost, hver gang man skal finde noget på telefonen. 🙈

Følg vores trin og kom godt i gang med digital decluttering. 🙏

Tip 1: Tænk på digital oprydning som fysisk oprydning

Det første tip handler egentlig bare om, at du ser på din digitale oprydning præcis ligesom du ville se på en oprydning i køkkenet eller på badeværelset. Det er ikke nødvendigvis en sjov tjans, men det skal gerne gøres en gang i mellem, for at dit køkken kan blive ved med at fungere optimalt for dig. Sådan er det også med din telefon og computer. 📞

Digital decluttering skal altså gøres en gang i mellem, for at du effektivt og uden afbrydelser kan bruge din telefon og computer til dét, du har brug for. En masse filer og apps, du aldrig bruger, kan nemt komme til at stå i vejen, enten fordi de stjæler din opmærksomhed og afbryder dig, eller fordi de gør det svært (nærmest umuligt) at finde det, du rent faktisk leder efter. Den digitale decluttering kan du med fordel foretage månedligt. 💪

Tip 2: Gennemgå din enhed kategori for kategori

Ligesom et køkken har en digital enhed mange afdelinger. Tag dem én ad gangen, så du ikke taber pusten. Måske den månedlige oprydning skal have fokus på et skiftende område? Vi deler vores kategorier op sådan her:

  • Apps/programmer 🧑‍💻

Man får lynhurtigt installeret masser af tings, som det så viser sig, man alligevel ikke skal bruge. Ved lige at tjekke dine apps med nogle måneders mellemrum, kan du nemt vurdere, om nogle af den skal lade livet.

  • Mails og nyhedsbreve 📧

Mailindbakken er for mange lidt af en orker. Forståeligt! Men hvis du gerne vil kunne finde de vigtige mails, som vi alle sammen jo har liggende, skal du også sørge for at rydde ud i de ligegyldige mails af og til. Slet de gamle tilbud, der ikke gælder længere, afmeld dig fra de nyhedsbreve, du aldrig får læst, og sæt labels på de forskellige mails, der skal være nemme at finde. Hvis du finder ud af at du savner et nyhedsbrev senere, kan du altid tilmelde dig igen.

  • Follows på sociale medier 🤳

Ligesom nyhedsbreve, så kan alle mulige konti på sociale medier, som du engang har fulgt, ende med at oversvømme din startside så du helt mister lysten til at følge med, eller omvendt, ender med at bruge alt for meget tid på konti, som du faktisk ikke rigtig interesserer dig for længere. Lav en decluttering af dine follows på sociale medier, så din startside igen kan afspejle hvad du rent faktisk interesserer dig for.

  • Billeder og videoer 📽️

Det her er én af de store, for gud, hvor får man hurtigt taget mange billeder – når man lige skal huske størrelsen på en god buks, eller gemme en kvittering, og så er der jo også alle de gode minder, man får fanget på mobilen. Det løber op i flere tusind billeder, og lad os bare være ærlige – der er mange billeder, som man ikke behøver gemme for al eftertid. Så tjek gerne ind på dine billeder en gang om måneden for at rydde op i dem.

  • Dokumenter og noter 📝

Den her er nok særligt relevant for computeren – men også for dig, der arbejder meget fra mobilen. Noter og dokumenter kan hurtigt hobe sig op, og ligesom med mails, kan en overflod af gemte dokumenter og noter faktisk gøre det sværere at huske de vigtige ting. Lav mapper til dine dokumenter, så du kan samle “Regninger”, “Projekter fra arbejde”, “Menuer” og lignende, du gerne vil gemme, og samtidig gøre det nemt at finde dem.

  • Åbne faner på din browser og bogmærker 🔖

Får du også tit åbnet lige lovlig mange faner i browseren og gemt alt som et bogmærke for en sikkerheds skyld? Problemet er, at dit lille “husketrick” bliver til en uoverskuelig skov af hjemmesider, som man ikke kan finde rundt i, og som du stille og roligt glemmer, hvorfor du egentlig gemte.

Tip 3: Skab kategorier og brug mapper på dine digitale enheder

Ligesom du ville gøre det i køkkenet eller på kontoret, så kan du med fordel organisere din computer og mobil med kategorier. F.eks. er der mange af os, der tager billeder af kvitteringer eller andre vigtige ting, vi gerne vil huske – opret en mappe på din mobil, der hedder “Kvitteringer”, så du altid let kan finde dem igen. Det samme kan gøres med e-mails, som du kan give labels, så du kan samle dem og nemmere finde vigtige sager. 🔍

Du kan også lave mapper til apps, så alt streaming, alle mobilspil eller alle arbejdsapps er samlet ét sted. Vær økonomisk med, hvad du placerer på din startskærm, på skrivebordet og i dine menuer, så du sørger for at der er kort vej til de ting du bruger ofte, og de ting, som du sjældent bruger, ikke står i vejen. 🙏