Søg efter produkter

close

How to

Organized Metoden: Sådan organiserer du dig til overblik

Organisering er en helt speciel disciplin, som vi selvfølgelig er ret vilde med her i Simply Organized. Vi har derfor udviklet vores helt egen metode, så du kan få glæde af vores mange erfaringer, når du begynder din organiseringsfest – og så du kan organisere dig til et system, der holder! 💪

Organized Metoden følger dig fra du beslutter dig for at organisere, til du er i mål med din organisering. Den indeholder 6 trin, som tager dig igennem alle de processer, der er nødvendige for at etablere et effektivt og overskueligt system – uanset om det så er i køkkenet, på badeværelset eller i garagen, du skal organisere. 🦋

Vi her i Team Organized ser organiseringen som fundamentet for at få hverdagen til at fungere uden gnidninger og afbrydelser. Organisering er med til at skabe systemer, som gør det let for dig at klare den daglige oprydning, rengøringen, og endnu vigtigere, at nyde de ting, du virkelig holder af: Tid sammen med familien, hobbyer og fritidsaktiviteter. ☀️

Der er 3 faser i enhver organiseringsproces: Før, Under og Efter organiseringen. Derfor er Organized metoden også inddelt i disse tre faser. ✨ “Før” handler om planlægning, “under” handler om rent fysisk at føre dine planer ud i livet, og “efter” handler om at justere dine systemer, når du har taget hul på hverdagen, og du måske ændrer vaner eller opdager, at du har brug for at finjustere dit system.

Skal skabet under vasken se sådan her ud? 🌟

Er der brug for nye systemer i stuen? 🐞

Før organisering

TRIN 1: VÆLG OMRÅDE

Første trin i Organized Metoden handler på mange måder om begrænsning. 🙈 Det kan nemlig være fristende at gå i gang med hele huset på én gang, men de fleste kender også til følelsen af at gå død i de alt for store projekter. Vi anbefaler i stedet, at du vælger et klart afgrænset område – f.eks. et par skuffer i køkkenet, som du ikke er tilfreds med, hylderne på badeværelset eller bøjlestangen i garderobeskabet. 🌸

Når du har valgt et område, er det også en rigtig god idé at sætte en deadline. For du kender måske også det her med evige projekter, og du snyder dig selv for succesoplevelsen, hvis du aldrig når til ende med projektet. Vær realistisk, men også konkret – aftal med dig selv, hvornår du skal være færdig. 🌟 

TRIN 2: OBSERVÉR

Det andet trin i Organized Metoden handler, som navnet antyder, om at observere. Du har valgt et område, og nu skal du gerne bruge en uge eller to på at lægge mærke til, hvordan du bruger det i hverdagen. Hvad fungerer ved den nuværende løsning, hvad gør ikke? Hvordan bevæger du dig i køkkenet, og hvad er mulighederne og kravene til det område, du har valgt? 🤔

Det her er på mange måder et mentalt arbejde, som kan være hårdt og svært at gå til, fordi det handler om at blive bevidst om dine vaner, dine behov og dine drømme. Du skal jo altså helst organisere på en måde, der passer til lige præcis dig, ikke? Men det er altså super vigtigt at gøre det her forarbejde – for det er de her observationer, du skal bruge, når du skaber dit nye system. Og det er dem, der sikrer, at systemet bliver en succes. 🙌

Vores Frida-kasser er geniale til sortering af småting såsom skruer og perler🌟

Frida - Systemkasse

Brug vores blanke labels til at oprette lige de kategorier, du drømmer om 🦋

Rosa - Blanke labels

Under organisering

TRIN 3: SORTÉR

Nu begynder den rent fysiske del af organiseringen. Trin 3 er faktisk det sted, mange improviserede organiseringer starter – det er nemlig her, du tager alt frem fra det område, du gerne vil optimere. Du har nok gjort det før – tømt garderobeskabet og lagt alt tøjet på sengen, eller køkkenskabet, hvor du har sat alle madvarerne frem på køkkenbordet. 🦋

Nu skal der sorteres, og du finder sandsynligvis nogle ting, du ikke længere bruger. Find ud af, hvad du rent faktisk bruger, og behold det – skil dig af med de ting, du ikke kan huske, hvornår du sidst har brugt. Det her trin kan også være ret hårdt, og selvfølgelig skal der være plads til at beholde ting, der har stor affektionsværdi – men husk også på at dine systemer skal arbejde for dig, så du skal helst kun beholde de ting, du rent faktisk bruger. ✨

TRIN 4: KATEGORISÉR

Når du har fået overblik over alt det indhold, du skal have i det område, du organiserer. Nu skal tingene kategoriseres. Kategorisering er en videnskab i sig selv – og faktisk er der ikke én rigtig måde at gøre det på. Vi har jo alle sammen forskellige ingredienser i køkkenskabet, så nogle kategorier fungerer ikke for alle. 🌟

Men det rette valg af kategorisering handler også om detaljegrad – hvor detaljeret skal dine ting opdeles? For nogle er det nok med overordnede kategorier, for eksempel “Morgenmadsprodukter”, for andre vil det være vigtigt at inddele denne kategori i underkategorier: “Cornflakes”, “Havregryn”, “Müsli”. 🥐

De to tilgange kalder vi for “Boxes” og “Containers”. Boxes er tilfredse, når blot overkategorierne er overskueligt afgrænset i en fin kasse eller kurv som har en label, der viser hvor hvad bor. “Containers” er mere til opbevaringsglas med de forskellige kategorier i hver. 🙌

Der er ikke én rigtig løsning – kun den, der virker bedst for dig. 💃

TRIN 5: OPBEVAR

Det sidste trin i fase 2 er trin 5: Opbevar. Nu kan du bruge alle dine observationer og dit hårde arbejde med sortering og kategorisering, for nu skal du vælge, hvilke opbevaringsløsninger, der bedst understøtter dit system. Skal det være en hyldeindsats eller hyldekurv til at skabe niveauer på hylderne? En stabelbar udtrækskasse til at udnytte højden? Et sæt opbevaringsglas med labels til tørvarerne? Du skulle meget gerne kunne svare på dette spørgsmål, når du har været grundig med sortering og kategorisering. 🌸

Vores fornemste opgave her i Simply Organized er at sørge for, at lige præcis de opbevaringsprodukter, du har brug for, er tilgængelige for dig. Så derfor kan du selvfølgelig finde produkter i alle tænkelige materialer og designs her i vores shop. 🙌

Køleskabet før og efter Organized Metoden ✨

Efter organisering

TRIN 6: EVALUÉR

Nu kommer til Organized Metodens sidste trin: Evaluér. Og nu siger vi godt nok sidste trin, men i princippet har det her trin ingen udløbsdato. 🙈 For det er her, hverdagen begynder, og du så og sige kan begynde at trykteste dine nye systemer. Det er også først nu, du finder ud af, om de rent praktisk fungerer for dig. ☀️

Derfor handler trin  6 om at evaluerere på dit nye system. Vi anbefaler, at du lige giver det et par uger – for det tager jo også tid at bryde gamle vaner og vænne sig til, at tingene har fået nye pladser. Efter et par uger eller en måned, kan du så sætte dig ned og vurdere, om der skal justeres på tingene. Og faktisk anbefaler vi, at du genbesøger alle dine systemer hver 3. måned eller op til hvert halve år, så de kan følge de naturlige ændringer i dine rutiner og sæsonerne. 🐞

Hvis du opdager, at dit system slet ikke passer til dine vaner længere, så kan du jo blot hoppe tilbage til trin 1 og starte forfra. 🦋

Tillykke med dine nye systemer!

Tilbage er der vist bare at sige: Tillykke! Du har nu organiseret dig til mere overblik og færre afbrydelser i hverdagen. For organisering handler nemlig ikke bare om at rydde op og gøre hjemmet pænt at se på. Organisering handler om at skabe holdbare systemer, der arbejder for dig, og gør din hverdag – herunder den daglige oprydning – nemmere. Og selvfølgelig gør det nemmere for dig at bruge din tid på de ting, du elsker. ✨

Har du allerede nu en idé om, hvor dit næste organiseringsfest skal foregå? Find inspiration til de rette løsninger i vores store udvalg af dejlige organiseringsdamer.